KOMU? (5 klíčových otázek) 

Každé sdělení má svou cílovou skupinu. Tvůrci se o ní snaží dozvědět co nejvíce a těmto zjištěním pak přizpůsobit formu a obsah sdělení. Informace čerpají z různých výzkumů a z analýzy našich aktivit na internetu a sociálních sítích. Každé naše kliknutí je zaznamenáno a prozrazuje na nás i taková fakta, která si někdy sami neuvědomujeme.

KOMU?

 
  • Komu je sdělení určeno? 
  • Jak se sdělení k příjemcům dostává?
  • Jak může sdělení ovlivnit názory, postoje a chování příjemců?

Plakát ke stažení: JPG, PDF
Řešení plakátu najdete níže.

O tom, jaké sdělení k nám prostřednictvím internetu doputuje, stále více rozhodují automatické algoritmy. Jsou nastavené tak, aby se nám zobrazovalo právě to, co nás zajímá a co se nám líbí. Důsledkem je, že každý vidíme svět trochu jiný.

Je důležité si uvědomit, že různí lidé vnímají a interpretují stejná mediální sdělení rozdílně. Roli zde hrají jednak sociodemografické charakteristiky, jednak osobní zkušenosti, názory a postoje. Babička bude vnímat reportáž o druhé světové válce jinak než její vnučka. Informaci o korupci politické strany zpracují rozdílně podporovatelé této strany a její odpůrci.

Pro komplexní analýzu prozkoumejte mediální sdělení z pohledu dalších otázek: KDO, COJAK, a PROČ.

Doporučujeme podívat se na metodickou koncepci 5 klíčových otázek a na příklady analýz mediálních sdělení.


Řešení cvičení

Pro jakou věkovou skupinu byl příspěvek vytvořen? 

  • Ukázka#1 [15 - 24 let], ukázka#2 [25 - 44 let],a ukázka #3 [64 let a více] 
  • Pro kompletní analýzu sdělení, rozklikněte náhled ukázek níže. 

Do jaké cílové skupiny byste se sami zařadili? 

Pokud jde o vaší příslušnost k cílové skupině, zamyslete se kromě věku také nad dalšími charakteristikami, které mohou být důležité pro cílení reklamy. Kromě vašeho genderu a bydliště, to mohou být také vaše zájmy a nákupní preference, které je možné sledovat prostřednictvím cookies. Jaké další charakteristiky vás napadají? 

Ukázka #1

Komu je sdělení určeno?  Příspěvek je určen...
Rozbalit

Ukázka #1

Komu je sdělení určeno? 

  • Příspěvek je určen fanouškům literárního žánru "young adult".  Přímo v titulku je uvdeno, že jde o "nejlepší knihy pro mladé". 
  • Přípěvek byl tedy pravděpodobně určen věkové skupině 15-24 let. 

Jak se sdělení k příjemcům dostává?

  • Sdělení je zveřejněno na sociální síti Instagram, která je velmi oblíbená mezi mladými lidmi, jak ukazuje i náš výzkum Mediální gramotnosti žáků (strana 88).
  • Sdělení se zobrazí fanouškům profilu Edenred Česká republika, prostředním placené reklamy se může zobrazit i jíným uživatelům.

Jak může sdělení ovlivnit názory, postoje a chování příjemců?

  • Sdělení může vést k nákupu propagovaných knih, nebo k probuzení zájmu o literární žánr "young adult" 

Zdroj ukázky: Instagram, Edenred Česká republika, URL: https://www.instagram.com/p/Cpj_Z4StWnS/

 

Zavřít

×

Ukázka #2

Komu je sdělení...
Rozbalit

Ukázka #2

Komu je sdělení určeno?    

  • Sdělení je pravděpodobně určeno rodičům malých dětí, kteří žijí v Ostravě a okolí. 
  • Použité obrázky mohou přitáhnout i pozoronost dětí, které posléze ovlivňují své rodiče. Vzhledem k použitému kanálu je však sdělení primárně určeno spíše rodičům malých dětí, tedy věkové skupině 25 - 44 let. 

Jak se sdělení k příjemcům dostává?

  • Sdělení je šířeno jako událost na sociální síti Facebook, což odpovídá zamýšlené cílové skupině. 
  • Sdělení se zobrazí fanouškům profilu Moravskoslezské vědecké knihovny v Ostravě. Prostřednictvím placené reklamy se může zobrazit i jiným uživatelům. Událost mohou šířit také jednotliví uživatelé Facebooku. 

Jak může sdělení ovlivnit názory, postoje a chování příjemců?

  • Sdělení může vést k návštěvě propagované akce. 
  • Kromě toho může vést sdělení také k probuzení zájmu o roboty, výuku robotiky u dětí, a také může ovlivnit názory na služby nabízené knihovnou. 

 

Zdroj ukázky: Facebook, Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě,  URL: https://www.facebook.com/events/601482488689129

Zavřít

×

Ukázka #3

Komu je sdělení určeno?  Sdělení je...
Rozbalit

Ukázka #3

Komu je sdělení určeno? 

  • Sdělení je jednoznačně určeno seniorům. Jedná se tedy o věkovou skupinu 64 let a více. 
  • Pravděpodobně je namířeno zejména na seniory, kteří už mají s editováním Wikipedie zkušenosti a chtějí zlepšit své schopnosti. 

Jak se sdělení k příjemcům dostává?

  • Sdělení je šířeno jako příspěvek na sociální síti Facebook, což odpovídá zamýšlené cílové skupině. 
  • Sdělení se zobrazí fanouškům profilu Senioři píší Wikipedii, prostředním placené reklamy se může zobrazit i jiným uživatelům. Událost mohou šířit také jednotliví uživatel Facebooku. 

Jak může sdělení ovlivnit názory, postoje a chování příjemců?

  • Sdělení může vést k tomu, že se jeho příjemce přihlásí na kurz.
  • U některých lidí může dojít také ke změně názoru na seniory, zejména pokud jsou ovlivněni negativními předsudky o stáří a seniorech. 

Zdroj ukázky: Facebook, Senioři píší Wikipedii, URL: https://www.facebook.com/photo?fbid=731677075411619&set=a.542696830976312 

Zavřít

×

Užitečné odkazy

  • Češi v zajetí sociálních bublin - projekt serveru Lidovky.cz na Facebooku mapoval, odkud konzumují zpravodajství sympatizanti jednotlivých politických stran a uskupení.
  • Atlas Čechů - technologický start-up Behavio vytváří mapu životních postojů, návyků a chování různých demografických skupin. Nástroj umožňuje srovnávat názory, návyky a chování různých skupin a nahlédnout tak za hranici vlastních sociálních bublin. 
  • To je pravda, napsala - dokumentární rozhlasový seriál novinářky Českého rozhlasu Terezy Rekové o lidech, kteří jsou cílem a mnohdy i obětí dezinformačních snah. 

Tipy do výuky

AV lekce

Kovyho mediální ring – 3. díl: KOMU?

Kovyho mediální ring – 3. díl: KOMU?


Třetí video ze série lekcí Kovyho mediální ring rozebírá, jak fungují sociální bubliny na internetu a zejména na sociálních sítích a proč to může vést k názorovému rozdělování společnosti. 

Přehrát film (5 min.)


Lekce je vhodná pro žáky od 12 let.

Součástí lekce jsou doplňkové informace a doporučené aktivity.

 

Cíle lekce

  1. umět rozpoznat, komu jsou jednotlivá mediální sdělení určena
  2. vědět, jakým způsobem se mediální sdělení k příjemcům dostává a jak se dále šíří
  3. zamýšlet se nad tím, jak mohou jednotlivá mediální sdělení ovlivnit názory, postoje a chování příjemců
Zavřít

Mediální ring 2 – Sociální bubliny

Mediální ring 2 – Sociální bubliny


Co jsou to sociální bubliny? A nachází se uvnitř nich i Lucka s Matyášem? Tato epizoda vysvětluje, že na sociálních sítích se obklopujeme skupinami přátel s podobnými postoji, a tím se ocitáme v uzavřené názorové bublině.  Co dělat, abychom nebyli ve své bublině úplně uvězněni? A získáváme ze sociálních sítí opravdu reálný obraz světa?

 

Video je součástí série Mediální ring 2.

Přehrát film (7 min.)


Lekce je vhodná pro žáky od 13 let.

Součástí lekce jsou doplňkové informace a doporučené aktivity.

 

Cíle lekce

  1. vědět, jak fungují mechanismy sociálních sítí
  2. uvědomit si rizika sociálních bublin
  3. seznámit se s problematikou online radikalizace
Zavřít

Použité zdroje: 

SHARE Jeff, JOLLS Tessa a Elizabeth THOMAN. Five Key Question That Can Change the World: Lesson Plans for Media Literacy. Center for Media Literacy, @ 2005, 2007.  Dostupné z: https://www.medialit.org/sites/default/files/5KQ%20ClassroomGuide_1.pdf.

STRACHOTA Karel a kol. Na pravdě záleží. Praha: JSNS.CZ, 2017. ISBN: 978-8087456-82-8. Dostupné z: https://www.jsns.cz/nove/projekty/medialni-vzdelavani/materialy/pro_web_brozura_medialni_vzdelavani_1strana_72dpi.pdf.  

<< Zpět na přehled všech kapitol

 

               Chci odebírat Bulletin

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.