Doporučení pro rodiče dětí 11-15 let

Doporučení pro rodiče

6 - 10 let

11 - 15 let

16 - 19 let

Dětem od 11 do 15 let je určena série Kovyho mediální ring, která přináší praktické tipy, jak se zorientovat v komplikovaném světě médií prostřednictvím 5 klíčových otázek – KDO, CO, KOMU, JAK a PROČ. 

Získané znalosti a úroveň své mediální gramotnosti si mohou děti na závěr otestovat MQtesteru (1. úroveň). 

Seznam témat:

Hodnocení informací - metodika 5 klíčových otázek

Klíčová témata: důvěryhodnost informací, novináři, reklama, dezinformace, manipulace, kritické myšlení

KDO, CO, KOMU, JAK a PROČ - 5 klíčových otázek, které dětem pomohou natrénovat kritické myšlení a hodnocení důvěryhodnosti rozličných mediálních sdělení (např. reklam, příspěvků na sociálních sítích, zpravodajských článků a videí). 

Doporučený postup

  1. Podívejte se společně na sérii videí Kovyho mediální ring.
  2. Přečtěte si příklady analýz mediálních sdělení podle 5 klíčových otázek.
  3. Vyzkoušejte si společně analýzu mediálních sdělení prostřednictvím hravých výukových plakátů.
  4. Natrénujte si některé aspekty novinářské práce pomocí výukových plakátů Zpravodajský DJ a Kouzelná moc titulku.
  5. Nadšenci si mohou projít 5 základních lekcí MQposilovny.

 

Sociální sítě a bezpečná komunikace na internetu

  • Klíčová témata:  bezpečnost na internetu, digitální stopa, falešné účty, algoritmy, závislosti, nenávist na internetu, kyberšikana

Doporučený postup

  1. Podívejte se společně na spot Mediální gramotnost se vyplatí: Vykecávačka.
  2. Následně si vyzkoušejte práci s výukovým plakátem Vykecávačka, který se věnuje problematice digitální stopy a možnostem jejího zneužití.
  3. Projděte si výukový plakát Kdo tam?, který se zabývá problematikou falešných účtů.
  4. Promítněte si video Proč a jak tiká TikTok o nástrahách této sociální sítě.
  5. Diskutujte s dětmi o tom, proč je třeba chovat se k sobě slušně i na internetu. Pomoci vám může výukový plakát Hej ty! Nehejtuj

Kyberšikaně se věnuje nová AV lekce Příběh ostrakizace. V následné aktivitě děti rozvíjí svou empatii vůči obětem kyberšikany a diskutují, jak jim pomoci. AV lekce je určena dětem od 8 - 12 let. 

Externí materiály

  • Bezpečný internet je vzdělávací a osvětová aktivita čtyř organizací, které se tématu dlouhodobě věnují. Na stránce najdete odkazy na vzdělávací materiály týkající se kyberšikany, digitální stopy, závislostí, zneužití intimních fotografiií a dalších souvisejících témat. 

Marketing a reklama

  • Klíčová témata: cílená reklama, sběr osobních dat, nevýhodné nákupy

Doporučený postup

  1. Podívejte se společně na video Mediální gramotnost se vyplatí: Výhodný telefon.
  2. Vyzkoušejte si, jak děti reagují na klamavou reklamu s výukovým plakátem Výhodný telefon.
  3. Manipulativním marketingovým technikám se věnuje také výukový plakát Obchod s naší pozorností.

Hraní her

  • Klíčová témata: videohry, závislosti, digitální návyky, seberegulace, influenceři

 DigiStories: Alex

  • Výuková videohra DigiStories: Alex pomáhá otevřít s dětmi problematiku návyků v digitálním světě. Jejím cílem je vést děti ke schopnosti seberegulace a k uvědomování si přínosů a rizik spjatých s pobytem online. 

Doporučený postup: 

  1. Před spuštěním s dětmi si hru sami zahrajte až do konce.
  2. Hra není určena jako samostatný výukový materiál, který by si děti měly procházet samy. Hru si zahrajte společně s dítětem. Domluvte se, kdo bude hru ovládat a diskutujte o vybíraných možnostech.  
  3. Po ukončení hry proveďte reflexi emocí dítěte a zkuste se vcítit do Alexe a Ley. Využít můžete pracovní listy v aktivitě přiložené k lekci - Když online svět přeroste přes hlavu
  4. Vždy je potřeba zdůraznit, že trávit čas online nebo sledovat influencery není problematické, dokud to máme pod kontrolou.

Zahrajte si hru DigiStories: Alex

 

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.