Ozvěny Jednoho světa 2025

27. ročník festivalu Jeden svět je úspěšně za námi a s tisíci žáky a studenty se uvidíme v kinech zase za rok. Rozhodli jsme se ale už nyní zpřístupnit na našem portálu tři filmy z letošní nabídky určené pro školní publikum. Je to skvělá příležitost právě pro vás, kterým se nepodařilo dorazit na letošní školní projekce, nebo jste na nich viděli jiný snímek. 

Přečtěte si reakce žáků na filmy:

"Podle mě je to velmi poučný a inspirativní film. Do kina jsem šla s pocitem, že pořádně nevím co s životem, kam jít dál a jak se rozvíjet, ale z kina jsem pak odcházela s hlavou plnou myšlenek, které se týkaly toho, jak bych mohla v současné situaci pomoci potřebným lidem. Nápadů mám spoustu a doufám, že se mi některé podaří zrealizovat." 

"Bylo výborné vidět autentický film, který ukazuje problémy společnosti. Díky filmu jsme si připomněli situaci, na kterou většina z nás začíná zapomínat."

Hikari pěstuje rýži

Eri Ichise | Japonsko | 14 min.

Hikari pěstuje rýži

Eri Ichise | Japonsko | 14 min.


Desetiletá Hikari pochází z Japonska a nadevše miluje rýži. Sní o tom, že ji bude sama pěstovat a vařit z ní jídla pro rodinu.

Naráží však na počáteční neúspěchy a brzy zjistí, že vypěstovat si vlastní jídlo vyžaduje větší úsilí. Navštíví proto zkušeného farmáře pana Yamanaku, který jí dá kvalitní sazenice a cenné rady. Hikari čelí mnoha výzvám, včetně ochrany rostlin před ptáky a nepřízní počasí, ale její odhodlání ji vede k tomu, že nakonec sklidí svou vlastní rýži. Její příběh inspiruje děti k tomu, aby si vážily místních potravin a tvrdé práce farmářů.

Pokud budete chtít, můžete s žáky udělat doporučenou krátkou aktivitu před filmem:  

Ukážeme si mapu světa. Vyzveme žáky, aby na mapě určili polohu České republiky. Následně se zeptáme, zda někdo ví, kde je Japonsko a společně se podíváme na jeho polohu na mapě. Zmíníme, že země se nacházejí na různých světadílech.

Ptáme se žáků:

  • Co víte o životě v Japonsku?
  • Napadají vás nějaké odlišnosti od Česka? Například: Japonci se nezdraví podáním ruky, ale navzájem se klaní, smrkání na veřejnosti je nezdvořilé, místo příboru používají hůlky. 

Na poslední téma můžeme navázat otázkou, jestli žáci mají představu, co se v Japonsku jí a prozradíme, že klíčová je pro japonský jídelníček rýže.

Dále se žáků můžeme doptat:

  • Víte, jak se pěstuje rýže? Můžeme se společně podívat na obrázky rýžových polí, kde ukážeme, že rýže vypadá jako obilí, akorát se pěstuje na vodních polích.
  • Zkoušeli sami něco vypěstovat a jak jim to šlo? Pokud máme chuť a kapacitu, můžeme navrhnout společně si ve třídě vypěstovat nějakou rostlinu např. řeřichu. 

Přehrát film (14 min.)


Doporučujeme po filmu udělat reflexi emocí. 

Využít můžete například metodu Jednoho slova nebo I.N.S.E.R.T. Tyto a další metody naleznete na stránce: Jak na reflexi emocí po filmové projekci.

A následně je možné společně diskutovat nad tématy, která jste ve filmu zhlédli. 

Případně vyzkoušejte některou aktivitu z úpné lekce Hikari pěstuje rýži.

Podívejte se také na další materiály k enviromentální kampani KUS ZEMĚ.

Zavřít

Pod maskou

Håvard Bustnes | Norsko | 2023 | 31 min

Pod maskou

Håvard Bustnes | Norsko | 2023 | 31 min


Už několik let porušuje nedemokratická čínská vláda lidská práva Ujgurů, etnika žijícího na území provincie Sin-ťiang.

Vinou systematického útlaku skončilo mnoho z nich v pracovních táborech či ve vězení. Jedním z nich je i Abduweli, který strávil osmnáct měsíců za mřížemi. To zanechalo stopy na jeho těle, duši i celé rodině. Po devíti letech má možnost setkat se s dozorcem, který ho ve vězení mučil. Tváří v tvář děsivé minulosti se musí Abduweli i jeho rodina rozhodnout, jestli jsou připraveni otevřít staré rány, nebo nechají tuhle kapitolu navždy uzavřenou.

Pokud budete chtít, můžete s žáky udělat doporučenou krátkou aktivitu před filmem:  

  • Žáků se na úvod zeptáme, zda někdy zaslechli o etnické skupině Ujgurů. Odkud pochází, jakým jazykem mluví, a v které části světa se v současné době nejvíce vyskytují?
  • Rozdělíme třídu na skupiny a zadáme jim, aby na internetu vyhledaly, co nejvíce informací o Ujgurech.
  • Po 5 minutách žáky vyzveme, aby shrnuli, co se dozvěděli.  

Na závěr žákům sdělíme, že film, na který se podíváme, se týká etnika Ujgurů a jejich vztahu k Číně. 

Přehrát film (31 min.)


Doporučujeme po filmu udělat reflexi emocí. 

Například metodou Jednoho slova nebo I.N.S.E.R.T. Vybrané a další metody naleznete na stránce: Jak na reflexi emocí po filmové projekci.

Poté se zaměříme na otázky k hlavní postavě filmu:

  • Proč byl Abduweli ve vězení? Proč nedemokratický režim zavírá lidi?
  • Jak se podle vás cítil Abduweli, když se rozhodoval, jestli se setká s dozorcem?
  • Proč se nakonec rozhodl s ním setkat?
  • Jak na jeho cestu do Německa reagovala jeho starší dcera? Proč?
  • Co jste očekávali, že se při jejich setkání stane? Překvapil vás jeho průběh?
  • Je podle vás užitečné konfrontovat se s bolestivými vzpomínkami z minulosti? Napadá vás nějaká podobná situace z Čech nebo z Evropy?

A následovat můžete společnou diskuzí nad tématy, která jste ve filmu zhlédli. V případě, že by žáci měli doplňující otázky, můžete využít náš informační text: Otázky a odpovědi 


Další doporučená aktivita po zhlédnutí tohoto filmu je PSANÍ VZKAZŮ PROTAGONISTOVI

Zavřít

Pan Nikdo proti Putinovi

David Borenstein | Dánsko, ČR | 2025 | 60 min.

Pan Nikdo proti Putinovi

David Borenstein | Dánsko, ČR | 2025 | 60 min.


Pavel „Paša“ Talankin je nadšený a oblíbený učitel na ruské základní škole. Má rád maloměstský život, nevstřícné počasí, a dokonce i špinavé paneláky. Tuto všednost naruší válka, jíž se jako zaměstnanec výchovné instituce musí stát součástí.

Ocitá se uprostřed propagandistického aparátu, který pohlcuje celou společnost. Sám má mimo jiné za úkol vše s kamerou v ruce dokumentovat. Tento pokyn si však vyloží po svém a zaznamenává události tak, jak se skutečně dějí, nikoliv tak, jak by si je vojenský režim přál zobrazovat. Snímek vznikl na základě filmového materiálu, který Paša vynesl z Ruska, když pochopil, že začíná budit příliš pozornosti a že se kolem něj stahuje smyčka. Vznikl tichý a intimní obraz pokřivenosti ruského vzdělávacího systému, potažmo celé země.

Pokud budete chtít, můžete s žáky udělat doporučenou krátkou aktivitu před filmem:  

Sdělíme žákům pár základních informací o filmu, uvedeme, že pojednává o vzdělávání v putinovském Rusku.

Ptáme se:

  • Jaký je v Rusku politický režim?
  • Víte, s kým vede Rusko válku?
  • Můžou lidé v Rusku vyjadřovat nesouhlas s válkou na Ukrajině? Co jim hrozí, když to udělají?

Přehrát film (60 min.)


Doporučujeme po filmu udělat reflexi emocí. 

Využít můžete například metodu Jednoho slova nebo I.N.S.E.R.T. Tyto a další metody naleznete na stránce: Jak na reflexi emocí po filmové projekci.

Dále si shrneme stručně děj filmu a ptáme se: Máte k filmu nějaké otázky? Odpovědi čerpáme z informačního materiálu Otázky a odpovědi.

Dále navážeme diskusí k tématu filmu: 

  • Co je to politická propaganda?

  • Jak vypadá státní propaganda Ruské federace ve filmu? K čemu ji Rusko využívá?

  • Proč se ruská propaganda tolik soustředí na děti a mladé lidi?

  • Co by se stalo, kdyby v zemích, jako je Rusko, byla svoboda slova?

  • Znáte i jiné případy propagandy? Jaké?

Následně se zaměříme na hlavní postavu:

  • Jak hodnotíte Pašovy činy ve filmu?

  • Jaká jsou rizika nedodržování propagandistické linie v totalitním státě?

  • Jak se vyvíjely Pašovy pocity během filmu? Co bylo pro něj nejtěžší?

  • Proč se rozhodl emigrovat?

  • Paša zmiňuje, jak moc má rád Karabaš a jak mu bude chybět navzdory svým mnohým nedostatkům. Co by chybělo vám, kdybyste museli opustit svůj domov?

Poté směřujeme diskuzi k porovnání s místní zkušeností:

  • Vybavíte si nějaký příklad propagandy z 20. století v bývalém Československu? 
  • Věděli byste, jak se tehdejší propaganda zaměřovala na mládež?

Podívejte se na další lekce a materiály k Současné ruské propagandě.

Zavřít