Válka na Ukrajině - zkušenosti vyučujících

Jak válku na Ukrajině reflektují ve výuce jiní vyučující? Inspirujte se jejich zkušenostmi.

 

U nás se snažíme o pomoc a podporu skrze preventivní tým (metodik prevence, psycholog, výchovný poradce), tzn. nabídka pomoci všem bez rozdílu, email z vedení školy všem dětem, rodičům a pedagogům. Ví, na koho se mohou obrátit. Komunikuji i jako třídní se studentkou, která má na Ukrajině rodinu... některé studentky plakaly... je to síla. Kromě individuálního přístupu jsem během pondělka a úterka (28. 2. a 1. 3. 2022, pozn.) ve všech skupinách, kde učím, mluvila a diskutovala na téma, jak pomoct sobě ve chvíli, kdy mě přepadá úzkost/strach/jakákoli emoce v souvislosti s válkou, a na koho se obrátit (ve škole, mezi nabídkami terapeutů, Linka bezpečí apod.). Hodně zdůrazňuji prevenci jakékoli nenávisti nebo šikany Rusů. Mluvili jsme o tom, že spousta Rusů žijících mimo Rusko právě kvůli Putinovi z vlasti odešla, že je to konflikt Putinův, nikoli Rusů apod. 

 

Zuzana Paseková, Karlínská obchodní akademie, Praha

 

Starší studenti o tom chtěli mluvit, ptala jsem se na důvody, proč se to děje, odpovědi byly různé, třeba že Rusko je hospodářsky na dně a Ukrajina má bohaté nerostné zdroje. Mladší děti potřebovaly vyjádřit své strachy, dělali jsme cvičení - 5-4-3-2-1, takzvaný grounding.

 

Jana Tabášková, Gymnázium Havířov

 

Přibližně 14 dní před ruskou invazí na Ukrajinu jsem otevřel v globální výchově (9. ročník) téma bezpečnosti a rizik současného světa a v diskusi byla cítit obava dětí z toho, jak se svět vyvíjí, sami již tehdy vyjadřovaly obavy z vývoje na Ukrajině. O toto téma je ze strany dětí velký zájem. Považuji za důležité, aby děti měly prostor pro sdílení svých dojmů, komentářů, obav nebo otázek. Na každé hodině výchovy k občanství se ptám, zda děti chtějí mluvit o Ukrajině. Většinou říkají, že ano. A pak čekají, co řeknu. Já jim zpočátku neříkám nic, jen to, že jim dávám prostor pro debatu. A obvykle někdo začne mluvit a pak navazují další s komentáři nebo otázkami. Některé děti mají obavy. V 9. ročníku se jedno děvče ptalo, zda si myslím, že přijdou k nám? Jinde se chlapec ptal, co by se stalo, kdyby došlo k jaderné válce, to byla nepříjemná otázka. Řekl jsem, že by to byla velmi špatná situace, ale že jaderné zbraně slouží především k zastrašování a že věřím, že i u toho zůstane. Někdy i děti sami situaci naopak odlehčí. Sám za sebe mám pocit, že je to příležitost ještě více ukázat, jak pracuje propaganda.

 

Bohuslav Sedláček, ZŠ Vsetín, Rokytnice 

 

My měli včera (24. 2. 2022, pozn.) Dny médií – Karas, Železný, Slonková. Takže naši třeťáci měli informace z první ruky. Dnes dotaz, zda je to i informační válka, jak se projevuje. Pak pláč, regulérní. Takže hodina na téma "Jak se se situací vyrovnat a nezbláznit." Já bych ocenila krátké video s vizualizací – jak to historicky na území bylo od 1900 před SSSR, jeho rozpad a současný stav. Ošetření emocí je věc druhá – tu řešíme s psycholožkou.

 

Lucie Bušová, Gymnázium na Zatlance, Praha

 

Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.