Projektové dny pro 1. stupeň ZŠ
Připravili jsme pro vás nabídku projektových dní, které můžete zorganizovat pro vaše žáky na prvních stupních základních škol.
Projektové dny budeme postupně doplňovat o další témata napříč naší nabídkou.
Připravili jsme pro vás nabídku projektových dní, které můžete zorganizovat pro vaše žáky na prvních stupních základních škol.
Projektové dny budeme postupně doplňovat o další témata napříč naší nabídkou.
věk: 10+ | téma: dětská práce
Časová dotace: záleží na výběru doprovodných aktivit a vaší vlastní kreativitě (cca 3x 45 minut)
Co kdyby místo školy musely děti pracovat? Jaké překážky brání dětem v některých částech světa získat vzdělání?
Krátké filmy a navazující aktivity pomohou žákům porovnat jejich každodenní život s osudy indické dívky Kamar a afghánského chlapce Farídulláha.
Porovnají své možnosti se zkušenostmi dětí z jiných částí světa – a třeba je to inspiruje k zamyšlení nad tím, jaké překážky ve vzdělávání existují a co by se s nimi dalo dělat.
V rámci projektu žáci zhlédnou dva krátké filmy: Náramky od Kamar a Farídulláh má dnes volno.
Níže jsme pro vás připravili možný postup, jak projektový den zorganizovat. Stačí rozkliknout dlaždice jednotlivých filmů a inspirovat se.
1. polovina projektového dne
1. polovina projektového dne
Postup:
Blok uzavřeme tématem dětské práce (např. otázkami: Co si pod pojmem dětská práce představíte? Znáte nějaké konkrétní příklady dětské práce? Jaké jsou příčiny dětské práce?).
TIP: Děti často zajímá, jak to s Kamar dopadlo, v rámci lekce můžete v Otázkách a odpovědích najít krátké shrnutí toho, jak se Kamar krátce po natočení snímku dařilo.
2. polovina projektového dne
2. polovina projektového dne
Postup:
Evokace: Následující blok zahájíme otázkou, jak by žáci naložili s úplně volným dnem. Nápady si stručně poznamenají a poté je ve dvojicích sdílejí. Jedna z dvojic svoje tipy nahlas prezentuje, zapisujeme je na tabuli. Ostatní žáci doplňují své nápady, pokud se liší.
Tuto aktivitu můžeme také doplnit/nahradit pohybovější aktivitou “židličky”, při které si děti vyměňují místa v kroužku dle položených otázek (např.: místa si vymění ten, kdo: ve volném čase rád hraje hry / odpočívá / kouká se na TV / hraje si venku / poslouchá písničky / čte knížky...)
Reflexe: Metodou Jedno slovo
Diskuse: Probíhá v lavicích nebo v kroužku. Vrátíme se k úkolu, který žáci vypracovali před filmem. Ptáme se, jak by s volným dnem asi naložil Farídulláh. Předem jim můžeme rozdat PRACOVNÍ LIST B. Pokud žáci film sledovali pozorně, určitě nebude v jejich úvahách chybět to, že by šel do školy. Porovnáme toto přání se seznamem činností, které dala před filmem dohromady celá třída.
TIP: Děti často zajímá, jak to s Farídulláhem dopadlo, v rámci lekce můžete najít krátký Epilog k filmu, který je buď možné dětem krátce shrnout nebo video pustit a číst dětem titulky.
Doplňující aktivita: Na závěr můžeme děti vyzvat, aby nakreslily něco, co by hlavním postavám Kamar nebo Farídulláhovi přály. Kdo bude chtít, může svůj obrázek odprezentovat spolužákům a následně je možné uspořádat ve třídě malou výstavku přání pro Kamar a Farídulláha.
věk: 8+ | téma: fungování internetu 💻
Časová dotace: záleží na výběru doprovodných aktivit a vaší vlastní kreativitě (cca 3x 45 minut)
Projektový den „Digitální svět“ vezme žáky na dobrodružnou výpravu do minulosti! Nejprve naskočí do stroje času a zjistí, jak internet vznikl a jak změnil náš svět. Pak se vrhnou do digitálního světa, kde odhalí tajemství jedniček a nul a vyzkouší si základy programování. Čeká je zábavné objevování, spousta překvapení a nové dovednosti 💡.
V rámci projektu žáci zhlédnou dva krátké filmy ze série V digitálním světě: Výlet do historie a Digitální svět.
Níže jsme pro vás připravili možný postup, jak projektový den zorganizovat. Stačí rozkliknout dlaždice jednotlivých filmů a inspirovat se.
1. polovina projektového dne
1. polovina projektového dne
Doporučujeme si před projektovým dnem přečíst Otázky a odpovědi k této lekci.
Přehrát film (2 min.)
TIP: Dvojice se mohou domluvit na jedné odpovědi na zadaný úkol, kterou předvedou formou scénky (např.: jdu se zeptat do knihovny na vynálezce telefonu, zavolám pevnou linkou babičce a povím jí o narození sourozence).
2. polovina projektového dne
2. polovina projektového dne
Přehrát film (2 min.)
Doporučujeme si před projektovým dnem přečíst Otázky a odpovědi k této lekci.
Diskusi uzavřeme zopakováním, že počítače používají svůj vlastní digitální jazyk, který se skládá jen ze samých jedniček a nul.