Výzkum mediální gramotnosti středoškoláků
6.9.2018 / Mediální vzdělávání / Průzkumy a šetření
Jaké jsou znalosti a dovednosti středoškoláků ve vztahu k médiím? V čem mají největší mezery? Přečtěte si výsledky našeho výzkumu.
Výzkum je rozdělen do dvou částí. První obsahuje 15 úloh testujících úroveň mediální gramotnosti a analýzu několika konkrétních mediálních sdělení. Druhá část výzkumu mapuje postoje žáků – nabízí například odpovědi na otázky: jaká média považují žáci za důvěryhodná, jak vidí české novináře, jaká je úloha médií v demokracii, jak vnímají vlastnictví médií politiky nebo zda jsou nepravdivé zprávy (fake news) problém a měly by být regulovány.
Výběr z hlavních zjištění
- Mediální gramotnost středoškoláků je nízká.
- Míra mediální gramotnosti středoškoláků se odráží v jejich postojích k médiím a roli v demokratické společnosti.
- Většina studentů má nízké povědomí o tom, jak fungují internetové vyhledávače a sociální sítě.
- Zhruba polovina středoškoláků nerozpozná komerční sdělení od zpravodajského, posuzování důvěryhodnosti článků je pro ně také složité.
- Žáci si nejsou jisti, která média jsou veřejnoprávní.
- Středoškoláci jsou kritičtí k vlastnictví médií politiky, jednotlivé vlastníky soukromých médií však většinou neznají.
Přečtěte si o výzkumu více a prohlédněte si závěrečnou zprávu se všemi výsledky zde.
Výzkum mediální gramotnosti středoškoláků byl financován ze zdrojů Operačního programu Praha - pól růstu ČR, číslo projektu CZ.07.4.68/0.0/0.0/16_037/0000347.