Mediální vzdělávání na školách by mělo být standardem, nejen výjimečnou iniciativou

4.12.2024 / Vzdělávání vyučujících / Mediální vzdělávání

Na konci listopadu přijal australský senát zákon, který zakazuje používání sociálních sítí lidem mladším 16 let. Je to dobře? Jakou roli hrají restrikce v případném omezování vlivu sociálních sítí na mladé lidi? A je to jediná cesta? I o tom vedli diskuzi hosté naší konference mediálního vzdělávání Práva a ochrana dětí v kyberprostoru, kterou jsme pořádali 3. prosince v Centru současného umění DOX pro více než 130 vyučujících a vzdělavatelů.

V České republice je zákonem o zpracování osobních údajů stanoveno, že dítě je způsobilé samostatně používat sociální sítě dovršením patnácti let. Před tímto věkem musí souhlas vyjádřit zákonný zástupce dítěte, rodič nebo poručník. Realita je však jiná. Jak zaznělo na konferenci, v Česku je na sociálních sítích 80 % 11letých dětí.

Ředitel JSNS Karel Strachota v úvodu konference uvedl, že v průměru tráví děti a mladí lidé ve věku od 8 do 15 let na mobilu průměrně tři a půl hodiny denně. Jedenáct procent dětí dokonce více než 6 hodin denně. Co na nich dělají? Rozumějí obsahu, který konzumují? A dokáží se bezpečně bránit případnému nebezpečí?

"Pobyt v kyberprostoru, zejména v prostředí sociálních sítí, přináší pro děti mnohá rizika, problematické a nežádoucí jevy. Mám na mysli například kyberšikanu, sexting, setkávání se s pornografií v brzkém věku, poruchy související s nadměrným hraním digitálních her, závislosti. Velkým problémem je negativní vliv na duševní zdraví," říká Karel Strachota.

Veronika Andrtová z Dětského krizového centra dokonce uvedla příklady klientů, kteří na sítích tráví 6 až 8 hodin. Prakticky tedy ve volném čase nemají styk s reálným světem. A záleží podle ní nejen na škole, ale také na rodičích, jak s právem na trávení volného času, naloží. Nejen podle Andrtové, ale i podle dalších odborníků, je důležité sítě a technologie obecně neužívat jen jako něco, co dítě zabaví. Kvalitní čas s dětmi můžeme trávit i při společném hraní her, můžeme si povídat o tom, co děti na sítích dělají, využít technologie ke společnému hledání tipů na výlet a tak podobně. A to nejen v rodině, ale i ve výuce (viz návrhy na aktivity do výuky s AI).

Sociální sítě mají negativní dopad na psychické zdraví dětí

"Co se týká reálného prostředí, máme řadu opatření, kterými děti chráníme. Děláme toho ale strašně málo proto, abychom ochránili děti v prostředí, ve kterém tráví tolik času, tedy v kyberprostoru," zmínil ve svém příspěvku ředitel Strachota. Co s tím můžeme udělat?

V Jednom světě na školách považujeme za stěžejní mediální vzdělávání na školách. Kromě toho ale můžeme vymáhat dodržování existujících zákonů, norem a pravidel (např. věkovou hranici vstupu od 15 let). Podporovat vznik nových zákonů, norem a pravidel zaměřených na ochranu dětí (Digital Services Act). Tlačit na zvyšování transparentnosti algoritmů sociálních sítí a dalších nástrojů a chtít po provozovatelích platforem, aby se zasadili o jejich vyšší bezpečnost, jak pro děti, tak pro dospělé. Vzdělávat nejen děti, ale také širokou veřejnost a rodiče.

Zmíněná prevence a edukace je důležitou a efektivnější cestou než pouhé regulace, jak potvrdili během panelové diskuze na konferenci další hosté: expertka na digitální závislosti Kateřina Lukavská, právník Jindřich Kalíšek a odborník na sociální sítě Daniel Dočekal.

Tipy do výuky

Tipy, jak téma bezpečného pobytu v online světě předat i žákům, získávali vyučující během celého dne. V dopoledním společném workshopu si na vlastní kůži vyzkoušeli roli žáků při sledování lekce založené na videu od youtubera Kovyho Radikální algoritmy. Odpoledne se pak účastníci rozdělili na čtyři skupiny. Každá z nich společně s lektory JSNS a odbornými hosty vyzkoušela jednu lekci z nabídky našeho portálu:

  • sociální spot Ve skutečném životě a následné aktivity. Jako host vystoupila Kateřina Vokrouhlíková, která představila platformu Stoponline.cz (slouží k nahlašování nelegálního obsahu jako je šíření nepatřičných obrázků zobrazující děti nebo kybergrooming);
  • lekce Jak fungují cílené reklamy na internetu. Více k tématu řekl Jiří Burýšek z youtube kanálu Jirka vysvětluje věci,  který je i autorem videa z lekce;
  • aktivita do výuky Objevujeme placatou zemi (dostupná např. u lekce Naivátor). O tom, kde vlastně končí hranice svobody projevu a začíná šíření dezinformací, si účastníci povídali s redaktorem Deníku N Lukášem Prchalem;
  • aktivita Naši (ne)známí z internetu navázanou na sociální spot S kým si píšeš?. Jako host vystoupil odborník na kyberbezpečnost Martin Kožíšek, který je autorem knihy Strážci na internetu.

Podívat se na nabídku lekcí mediálního vzdělávání

Konferenci jsme pořádali za podpory Ministerstva kultury ČR a Safer Internet Centra ČR.

Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.