O propojenosti našeho světa během Týdnů globálního vzdělávání

10.10.2024 / JSNS

“Můj svět – tvůj svět – náš svět!” To je téma letošních Týdnů globálního vzdělávání, které připadají na 14.–25. října a kterých jsme součástí. Stručně a výstižně zachycuje, čeho se učením o různých částech světa snažíme dosáhnout, a to je pochopení rozdílů, podobností a souvislostí mezi životy lidí v rozvojových a rozvinutých zemích a usnadňuje porozumění ekonomickým, sociálním, politickým, environmentálním a kulturním procesům, které je ovlivňují. Přidejte se ke školám a vzdělávacím institucím napříč Evropou, které se budou propojenosti světa věnovat. Přečtěte si naše tipy, jak s tímto tématem ve třídě pracovat. 

Vizualizujte, co jste už probrali a kde máte ještě bílá místa. Vytvořili jsme unikátní mapu světa, do které můžete společně s žáky a studenty zapisovat, kterým zemím jste se výuce již věnovali a v jakých místech se odehrávají příběhy filmů, které jste na našich stránkách shlédli. Objednejte si zdarma vytištěnou mapu velikosti A2 nebo si jí můžete stáhnout v PDF. Nevíte, jak začít? Pomůže vám průvodce Krok za krokem globálním vzděláváním.   

Náš svět: Afghánistán 

Vybrali jsme lekce, které můžete využít (nejen) během Týdnů globálního vzdělávání. Jedná se o pět filmů pojednávajících o Afghánistánu. Není snadné učit o zemi, jejíž politická situace je tak komplexní, sahá do daleko do minulosti a neustále se dramaticky proměňuje. I proto jsme aktualizovali Otázky a odpovědi, které u těchto lekcí najdete.  

S pomocí následujících lekcí můžete otevřít téma životu v Afghánistánu ve svých hodinách. Vytvoříte tak základ a kontext, který se vám bude hodit pro novou lekci Kábul k srdci, kterou brzo najdete na webu. Animovaný snímek z roku 2023 zachycuje příběh dvou kamarádek, které rozdělil Tálibán. Možná si ho pamatujete z letošního festivalu Jeden svět. 

Manželka za 50 ovcí: Tento film sleduje příběh Sabere, mladé afghánské dívky, která byla v deseti letech nucena vstoupit do manželství s mnohem starším mužem, jenž ji čtyřikrát přivedl do jiného stavu. „Často jsem myslela na sebevraždu,” vzpomíná Sabere na manželský život se slzami v očích. Jako jedna z mála měla štěstí, že se jí podařilo uniknout a ukrýt se v azylovém domě pro ženy s podobným osudem. Ani tady ovšem nemá vyhráno. Film se věnuje tématu nucených sňatků – zejména mladých dívek – a na problémy, jimž čelí ženy, které se snaží takovým situacím uniknout. 

Fáridulláh má dnes volno: Snem jedenáctiletého Farídulláha je chodit do školy. Už pátým rokem jsou ale jeho pracovními nástroji místo tužky a papíru lopata a dřevěné kolečko. I přes šedesát hodin týdně strávených těžkou prací při výrobě cihel a časté výtky věčně nespokojeného šéfa je Farídulláh plný obdivuhodné energie a věří, že si jednou otevře vlastní restauraci. Dokument upozorňuje na přetrvávající dětskou práci a chudobu v Afghánistánu a na sny a touhy dětí žijících v takových podmínkách. 

Škola v Kálú: Film poukazuje na problémy, kterým čelí dívky při přístupu ke vzdělání v Afghánistánu, zejména ve venkovských oblastech. Devítiletá Fakhereh nechce být jen pastýřkou koz, baví ji učení – navštěvuje právě třetí třídu. Do školy ale chodí pěšky a cesta jí trvá dvě a půl hodiny. Každé ráno musí hnát kozy na pastvu a nosit svému otci oběd. Dokáže to změnit? Má vůbec možnost jít za svým snem? 

 

(Mír Husajn ve filmu Mé dětství, má země - 20 let v Afghánistánu) 

Mé dětství, má země - 20 let v Afghánistánu: Filmaři dvacet let sledují osud Míra Husajna z Afghánistánu. Prostřednictvím unikátního osobního příběhu zachycují historické milníky této země mezi lety 2001 a 2021. Film na osudech Míra a jeho rodiny ukazuje postupný vzestup a rozvoj jedné z nejchudších zemí světa a prostřednictvím archivních televizních záběrů propojuje každodenní život obyčejných Afghánců s převratnými událostmi, jako je příchod mezinárodních vojsk a svržení vlády Tálibánu. Příběh opouštíme po návratu Tálibánu, kdy je budoucnost země opět nejistá. 

Leilina melodie: Když bylo Leile šest let, přišla ve válce o otce. Její matka se nebyla schopna postarat o všechny děti, a tak ji strýc poslal do sirotčince v afghánském hlavním městě Kábulu. Po rodině se jí sice stýská, ale v sirotčinci našla nový domov. Má zde spoustu kamarádek a může chodit do školy, což by ve své rodné vesnici nemohla. Nejvíc ji baví hodiny hudby. Té se ale podle Tálibánu ženy věnovat nesmějí. Když se po pěti letech odloučení ozve matka, bojí se, aby ji nechtěla odvézt zpátky domů, provdat, a tím jí znemožnit další vzdělávání. 

Nabídka Týdnů globálního vzdělávání 

Rádi bychom upozornili na webinář a kurz našeho sesterského vzdělávacího programu Varianty:  

  • Informační webinář ke kurzu Žijeme městem (23. 10. 2024, 16:30–17:30): Seznámí vás s obsahem, formou a možnostmi využití online kurzu pro žáky 2. stupně ZŠ a jejich učitele. Zaměřuje se na environmentální a sociální aspekty života ve městě. 
  • B-learningový kurz Klima v tísni (14.10.2024 - 24.11.2024): V rámci Týdnů globálního vzdělávání 2024 bude zahájen kurz Klima v tísni (20 h) pro pedagogy všech předmětů na 2. stupni ZŠ a SŠ/SOŠ, kteří mají zájem o informace a metodickou podporu ve výuce o změně klimatu. Během šesti týdnů se v kurzu budete věnovat otázkám: Proč se mění klima? Jak souvisí klimatická změna s lidskou společností? Co můžeme s klimatickou změnou dělat? Proč a jak o klimatické změně učit? Přihlásit se můžete v prodlouženém termínu do úterý 15. října na e-mailu petra.skalicka@clovekvtisni.cz

Prohlédněte si samozřejmě i kompletní program Týdnů globálního vzdělávání, najdete v něm různorodé online i offline akce. 

 

Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.