Umělá inteligence ve výuce: praktické materiály vhodné i pro vyučující, kteří s AI začínají

18.4.2024 / Mediální vzdělávání / JSNS

Generuje texty, vytváří obrázky a videa, umí řídit auta nebo třeba doporučuje, jaký film si na streamovacích platformách pustit jako další. Ano, řeč je o umělé inteligenci. Pokud ji chcete zařadit do výuky, ale nejste si jisti tím, kde a jak začít, vyzkoušejte naši novou sadu výukových materiálů. Najdete v ní lekci založenou na krátkém a poutavém videu, 6 praktických aktivit, manuál k promptování a návod pro vyučující, jak na AI krok za krokem. Všechny materiály jsou navrženy tak, aby vám usnadnily práci s AI a pomohly vám zapojit umělou inteligenci do hodin.  

"Masivní nástup generativní umělé inteligence a její zpřístupnění široké veřejnosti s sebou přináší mnohé výzvy. Výrazně se to týká i oblasti školství, dojde k zásadní proměně celého systému vzdělávání," říká ředitel JSNS Karel Strachota"To, jestli se žáci a studenti naučí s nástroji umělé inteligence efektivně a bezpečně pracovat, ovlivní jejich budoucí pracovní uplatnění, občanský i soukromý život. Většina škol není na výuku s AI ale zatím vůbec připravena. Naše nabídka nových materiálů cílí především na vyučující, kteří s takovou výukou chtějí začít nebo mají toto rozhodnutí teprve před sebou," dodává Strachota. 

„Za možný negativní dopad umělé inteligence na školství považuji prohlubování rozdílů v úrovni vzdělávání v jednotlivých školách a třídách. Naší snahou je přispět ke zmenšování tohoto rizika. S vědomím, že o naší budoucnosti, budoucnosti spojené s umělou inteligencí, se v nemalé míře rozhoduje právě nyní na školách,“ doplňuje Karel Strachota důvody vzniků materiálů, které nabízejí konkrétní a praktické tipy pro úspěšné začlenění AI do výuky a které plánujeme v dalších měsících rozšiřovat. 

Pro výuku i do běžného života 

Na portálu JSNS.CZ jsme pro vás zveřejnili kompletní plán hodiny postavený na krátkém videu s názvem Jak umělá inteligence myslí?, kterou doprovází tři praktické aktivity do výuky. Další aktivity k využití nástrojů generativní umělé inteligence najdete u již existujících lekcí z oblasti moderních československých dějin, mediálního vzdělávání nebo lidských práv. Průvodce je zaměřen především na vyučující středních škol, případně vyšších ročníků základních škol a týká se pouze neplacených verzí AI nástrojů pro generování textu. 

Pokud se v tématu AI teprve rozkoukáváte, můžete vyzkoušet praktický manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do hodin vlastním tempem. Sadu doplňuje Slovníček AI pojmů, informační text o tom, jak funguje generativní umělá inteligence, a manuál k promptování, který oceníte nejen při své práci se studenty, ale i v běžném životě. Práci s chatboty pak můžete po prozkoumání instruktážních materiálů od JSNS využít vyučující nejen ve výuce, ale i při přípravě do hodin nebo při administrativní práci. 

Prozkoumat materiály k AI

Praktická využitelnost a konkrétní dovednosti 

"Při tvorbě materiálů jsme kladli maximální důraz na praktickou využitelnost všech vzniklých aktivit a jejich srozumitelnost. Na přípravě aktivit se podíleli vyučující, kteří již mají s AI nástroji určitou zkušenost. Nové aktivity byly zároveň testovány v různorodých třídách," doplňuje Karel Strachota.

Mezi testujícími byla například Monika Horáková ze ZŠ Kotlářská v Brně. Ta v 7. ročníku vyzkoušela s žáky jednu z 6 nově vzniklých aktivit s názvem AI jako mediální analytik. "Pro 9 z 11 žáků byla práce s AI chatboty úplně nová, o AI a ChatGPT měli sice povědomí, ale nikdy s ním nepracovali. Práci s ním nicméně zvládli žáci celkem bez problémů a byli schopni na úkolech pracovat samostatně, téměř bez mé pomoci, přestože jsem u nich na začátku hodiny viděla lehké obavy," hodnotí svou zkušenost s novou aktivitou i tématem Monika Horáková. "Líbilo se mi, že aktivitou se žáci naučili konkrétní dovednost, kterou mohou využít v běžném životě. Zároveň pozitivně hodnotím, že většina žáků došla samostatně k uvědomění, že AI můžeme takto využívat, ale měli bychom vždy taky kriticky přemýšlet a informace si ověřovat," zakončuje Horáková.  

V našem nedávno publikovaném průzkumu 70 % středoškoláků uvedlo, že umělou inteligenci považují za přínos pro výuku. Pouze 12 % deklaruje, že na jejich škole AI ve výuce již používají a jsou s tímto stavem spokojeni. Dalších 8 % říká, že AI již ve výuce mají, ale přáli by si větší využití. "Více než polovina studentů by uvítala častější užití AI a necelá polovina dotazovaných se přiklání k názoru, že by AI mohla nahradit některé části výuky," doplňuje výsledky zmiňovaného průzkumu Karel Strachota. 

Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.