Vernisáž

  • Vernisáž
  • Ivan Rajmont
  • Česká republika
  • 1990
  • 57 min.
  • 15—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. znát absurdní divadlo a dramatickou tvorbou Václava Havla
  2. seznámit se s experimentální poezií Václava Havla
  3. naučit se kreativně přistupovat k popisnému slohovému postupu

„My to s tebou myslíme dobře, máme tě moc rádi, jsi náš nejlepší přítel,“ opakují manželé Michal a Věra svému hostu Bedřichovi. Bývalý spisovatel, který se musel vzdát své profese a pracuje v pivovaru, přijal pozvání svých úspěšných přátel a před zraky diváků je nucen obdivovat starožitné i nejmodernější vybavení jejich čerstvě zrenovovaného bytu. Z obyčejné návštěvy se stává vernisáž, a především defilé po všech stránkách perfektního soužití manželů s receptem na dokonalý život. Spirála prázdných frází, dobře míněných rad a manipulací utahuje smyčku kolem krku tichého hosta, který přes urážky zůstává klidný a slušný. Televizní inscenace absurdní divadelní hry, kterou napsal Václav Havel v 70. letech v reakci na vznik nové společenské vrstvy snobských maloměšťáků v tehdejším Československu, působivě zachycuje střet autenticky lidského světa řídícího se duševními hodnotami s vyprázdněným světem materialismu beze smyslu.

Doporučený věk

15—21 let

Tematický okruh

Moderní československé dějiny

Téma

Normalizace

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Bedřichu, přece nás tady nenecháš!

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • se naučí formulovat vlastní porozumění textu
  • se vcítí do charakteru jednajících postav
  • kreativním způsobem reagují na situaci plynoucí z divadelní hry

Vernisáž aneb "kvartýr s ksichtem"

Aktivita / 60 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • se učí kreativním způsobem přistupovat k popisnému slohovému postupu
  • se zdokonalují v rétorických schopnostech
  • se zamyslí nad možnou souvislostí mezi vybavením domova a sebeprezentací osob

Sladce spi

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • se naučí formulovat vlastní porozumění textu a sdílet jej s druhými
  • se zamyslí nad proměnami životních hodnot
  • se pokusí vlastním kreativním způsobem o parafrázi básně

Dialog

Aktivita / 25 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • se učí vnímat text a sdílet své porozumění s druhými
  • se učí myslet v analogiích a kontrastech, učí se rozumět intertextualitě
  • objevují souvislosti smyslu na rovině tematické, motivické, jazykové či formální

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • co je to absurdní divadlo
  • jaký smysl má zacyklený, opakující se děj
  • proč Václav Havel zasvětil tvorbu právě absurdnímu divadlu
  • co inspirovala Václava Havla k sepsání Vernisáže
  • koho představují Bedřich, Michal a Věra

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

📢NOVĚ: Učíme s filmem

  • tipy a doporučení
  • instruktážní videa
  • příručky
  • výukové plány

Přejít na lekci:

Doprovodné a doporučené materiály

Havlovy Antikódy přesahují svoji dobu

článek se zvukovou nahrávkou na stránkách Českého rozhlasu

Jak vzniklo Havlovo ptydepe?

článek o rozhlasové adaptaci jedné z nejznámějších her Václava Havla

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.