Masterplan

  • Masterplan
  • Juris Pakalniņš
  • Lotyšsko
  • 2016
  • 52 min.
  • titulky
  • 15—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. seznámit se s různými nástroji a cíli ruské propagandy
  2. posílit svou schopnost kriticky vyhodnocovat informace a být citlivý/á k projevům manipulace
  3. rozvíjet svou mediální gramotnost

Film Masterplan přibližuje důmyslné metody, jakými Rusko prosazuje své mocenské cíle v Evropě i v celém světě. Na příkladu pobaltských republik sledujeme nebezpečnou hru dirigovanou z nejvyšších pater ruské politiky, v níž svou roli sehrávají nejen proruská média, státem financované společnosti a politicky vlivní jedinci, ale i běžní občané, kteří z národní pýchy i nostalgie po sovětských časech ochotně hájí v evropských zemích zájmy své rodné země. Účelem hybridní informační války je nejen demonstrovat vojenskou moc, ale především omezit nezávislá média a systematicky ovlivňovat veřejné mínění doma i v zahraničí. V investigativním snímku promlouvají odborníci z řad politologů, historiků a novinářů a také ruští emigranti žijící v různých evropských metropolích, kteří kritizují mocenské praktiky Kremlu. Poutavý dokument předkládá mrazivá fakta a za pomoci přehledných vizualizací ukazuje putinovskou mašinérii, které se těžko čelí.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Alternativní realita

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • seznamují se s různými dopady dezinformací na společnost
  • uvědomují si problémy spojené s přijímáním informací pouze z jednoho zdroje
  • poznávají, jak se mohou lišit názory skupin lidí podle toho, jaké konzumují informace

Informační bubliny

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • uvědomují si, že lidé, kteří přijímají rozdílné informace, interpretují události rozdílně
  • jsou kritičtí k mediálnímu sdělení  
  • rozvíjejí svou mediální gramotnost

Média jako hlídací pes demokracie

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 16+

Žáci:

  • seznámí se s konceptem žurnalistiky jako hlídacího psa demokracie
  • porovnají ho s fungováním ruských médií
  • interpretují výsledky výzkumu postojů českých politiků k médiím

Jsem ruský okupant

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 16+

Žáci:

  • analyzují propagandistické video
  • uvědomují si nutnost ověřovat si informace z různých zdrojů
  • rozvíjejí své znalosti historie SSSR a Ruské federace

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • historické vztahy Pobaltí a Ruska
  • postavení ruské menšiny v pobaltských zemích
  • ruská zahraniční propaganda

Rejstřík pojmů

Informační texty

  • rejstřík pojmů souvisejících s rusko-ukrajinským konfliktem a ruskou propagandou
  • klíčové události, osoby, místa a média

Ukázky ruské propagandy směřující mimo Rusko

  • konkrétní ukázky manipulativních mediálních sdělení
  • cíle, rysy a narativy ruské propagandy směřující zejména do České republiky

Jak se ptát – 5 klíčových otázek

Informační texty

  • pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení

Kontrolní mechanismy médií

Informační texty

  • schéma porovnání kontrolních mechanismů nezávislých médií a médií řízených autoritativním režimem

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

📢NOVĚ: Učíme s filmem

  • tipy a doporučení
  • instruktážní videa
  • příručky
  • výukové plány

Přejít na lekci:

Doprovodné a doporučené materiály

Alexander Dugin: "Pravda je otázkou přesvědčení."

Alexander Dugin, ruský geopolitik, filosof a ideový vůdce tzv. euroasijského hnutí, v krátkém videu vysvětluje, že existují různé "pravdy", například ta ruská.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.