Výukové materiály
materiály označené zámkem vyžadují přihlášení
Když jsem vstupoval do JZD
Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 15+
Žáci:
- poznávají základní mechanismy, kterými komunisté nutili soukromé zemědělce ke vstupu do JZD
- popíší, co zemědělci prožívali a cítili
Smutné dědictví
Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 15+
Žáci:
- si uvědomují hlavní důsledky kolektivizace a to, jak změnila způsob života na vesnici
- znají příklady dosud viditelných důsledků kolektivizace v místě svého bydliště
Otázky a odpovědi
Informační texty
- Akce „K“
- (ne)efektivita družstevního vlastnictví
- každodenní život v komunistických věznicích
- život zemědělců po propuštění z vězení
Jak na reflexi emocí po filmové projekci
Informační texty
- proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
- základní metody reflexe
- od reflexe k diskuzi
📢NOVĚ: Učíme s filmem
- tipy a doporučení
- instruktážní videa
- příručky
- výukové plány
Přejít na lekci:
Doprovodné a doporučené materiály
Jak to bylo s kolektivizací (slovníček vybraných pojmů)
Průběh kolektivizace, zákon o JZD a dobová situace sedláků
Rozhovor s O. Sommerovou
Pohnutky Olgy Sommerové k natočení dokumentu
Všeobecné deklarace lidských práv (výňatek)
Dodatky o svobodě
Čítanka kolektivizace (web ÚSTR ČR)
Ústav pro studium totalitních režimů shromažduje materiály o průběhu, propagandě apod.
Rekonstrukce soudního procesu se spisovatelem Karlem Peckou
Záznam ČT 24 ze 7. ročníku festivalu Méně Tekel (ve spolupráci s nakladatelstvím Atlantis)
Kulak - likvidaci tzv. vesnických boháčů
Krátká reportáž o likvidaci tzv. vesnických boháčů, na stránkách www.moderni-dejiny.cz
Podoby kolektivizace
Pracovní text s návrhy otázek pro studenty, na stránkách www.moderni-dejiny.cz