U nás pomáhali taky - historické paralely u studentů SOŠ rezonovaly s aktuální situací 

"Lekce U nás pomáhali taky umožnila žákům SOŠ porozumět historickému přesahu i aktuálnímu kontextu billboardové kampaně ve druhém kole prezidentských voleb."

Tak shrnul svou zkušenost Mgr. Martin Volný ze SOŠ Karlovy VaryPřečtěte si jeho tipy a zkušenosti s audiovizuální lekcí U nás pomáhali taky, která propojuje pomocí historických paralel srpnovou okupaci našeho území s anexí Krymu 2014 a ruskou invazí na Ukrajinu v roce 2022. 

Agresivní kampaň prezidentských voleb a její reflexe

Moji žáci velmi citlivě vnímali prezidentské volby v ČR v lednu 2023. Zvláště vyhrocené druhé kolo vyvolalo řadu podnětů, postřehů a dotazů. Protože kampaň založená na zjednodušeném černo-bílém vidění světa: hodní mírotvůrci-diplomaté, zlí štváči-vojáci, otevřela na sociálních sítích stavidla občanské tvořivosti, nebylo pro žáky odborné školy s minimální dotací hodin určených vzdělávací politikou státu pro občanský základ jednoduché porozumět řadě historických paralel a zkratek.

Proč se na sociálních sítích objevují příspěvky s někdejším britským premiérem Chamberlainem nebo československým prezidentem Benešem? Pro osvětlení souvislosti mezi českou pomocí bránící se Ukrajině na straně jedné a důsledky „mnichovanství“ a „normalizace“ vyvolané „bratrskou pomocí“ vojsk Varšavské smlouvy na straně druhé jsem žákům vybral aktualizovanou verzi krátkého dokumentu U nás pomáhali taky, se zapracovanou paralelou mezi rokem 1968 u nás a roky 2014 a 2022 na Ukrajině.

Zajímalo mě, do jaké míry budou schopni při minimálních historických znalostech, které mohli získat ve škole, rozklíčovat pracovní list Paralela, který vhodně – skrze dobové texty – propojuje Mnichov, Pražské jaro, anexi Krymu v roce 2014 a válku vyvolanou Ruskou federací v roce 2022.

Jak jsme postupovali

Vyšel jsem z toho, co již znají ze sociálních sítí a médií a promítl jim oficiální kampaňové billboardy i grafiky, které se jako reakce na ně objevily na sociálních sítích.

Už v té chvíli mě překvapilo, že i bez využití internetových zdrojů popsali roli Chamberlaina v Mnichovském diktátu i důsledky jeho přijetí Edvardem Benešem. Šlo však spíše o reakci jednotlivců. Pro zbytek třídy jsem, na základě metodiky pracovního listu Fašismus v ruské propagandě, vypsal na tabuli číslovky 1968, 2014 a 2022. Doplnil jsem je však o datum 1939 a rok 1969, spojený se smrtí Jana Palacha, kterého jsme si připomněli dokumentem Věřím, že více světla potřeba nebude při výročí jeho smrti. Žáci propojili jednotlivé datumy s událostmi a navrhli připsat ještě roky 1945 a 1948.

Po promítnutí krátkého dokumentu jsme pracovali v malých skupinách s aktivitou Paralela. Žáci mohli využívat internet.

Zkušenost s aktivitou

Správně přiřadili jednotlivé texty k událostem, bez pomoci jako autora jednoho z textů jmenovali Vladimira Putina, s mírnou dopomocí dokázali přijít i na Konrada Henleina. Souvislosti „zvacího dopisu“ jim však bylo třeba ozřejmit. Naopak pro ně nebylo nijak složité rozlousknout společný záměr všech výpovědí: Poskytnout alibi pro agresi ve „vyšším zájmu bratské pomoci“. Celá práce se i s reflexí vešla do 45 minut.

Věk žáků: 17 – 18 let

Časová dotace: 45 minut bez domácí přípravy

Tip pro vás

Aktualizovanou lekci U nás pomáhali taky naleznete zde.

 

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.