Neoznačená reklama

Reklama je na internetu a sociálních sítích všudyptřítomná, je to v pořádku, pokud je správně označena. V této analýze si s žáky můžete ukázat, jak analyzovat nesprávně označené reklamní sdělení na sociálních sítích.

Analyzované sdělení

 

Instagramový profil Jaromíra Jágra

 

Analýza podle 5 klíčových otázek

 

KDO?

Příspěvek zveřejnil na svém instagramovém účtu hokejista Jaromír Jágr. U jména účtu je modrá fajfka, víme tedy, že je to účet ověřený. O Jaromíru Jágrovi můžeme na internetu dohledat spoustu informací, nebo se vydat na web, na který v popisku účet odkazuje.

 

CO?

Na fotce je mladá žena, která Jágrovi sype do misky prášek z obalu viditelně označeného jeho značkou JJ68. Z popisku se dozvídáme, že se jedná o bio protein, který stačí přidat do jogurtu nebo smoothie pro rychlou snídani. Více o proteinu můžeme zjistit v odkazu.

V příspěvku nicméně chybí jasné označení, že se jedná o reklamu, tedy že Jaromír Jágr v příspěvku zmiňuje konkrétní produkt s jeho přednostmi a uvádí, kde se dá koupit. Příspěvek tak podporuje Jágrovu podnikatelskou činnost, aniž by byl jasně označen jako reklama a může tak dojít ke klamání spotřebitele, který nemusí vědět, že sleduje nástroj Jágrova výdělku. Zároveň v příspěvku chybí označení „doplněk stravy“, které musí být dle zákona o potravinách a tabákových výrobcích uváděn u reklam na tyto produkty.

 

KOMU?

Příspěvek je zacílen zejména na lidi, kteří mají zájem o sport, fitness a zdravý životní styl – to jsou typičtí konzumenti potravinových doplňků a zároveň budou mít blízko k Jaromíru Jágrovi jakožto sportovci.

Příspěvek se k příjemcům dostává přes Instagram – zobrazil se velké části sledujících Jaromíra Jágra i dalším uživatelům Instagramu, u kterých sociální síť na základě algoritmu vyhodnotila, že by je mohl zaujmout.

Sdělení může lidi přesvědčit ke koupi a konzumaci potravinových doplňků, ideálně těch, které vyrábí společnost Jaromíra Jágra nebo alespoň vzbudit zájem o tento typ produktu či Jágrovu značku do budoucna.

 

JAK?

Text příspěvku k nám hovoří ve druhé osobě, oslovuje nás, aby nás osobně zaujal. Klade nám otázky a doufá, že si na ně v duchu odpovídáme kladně. Text také obsahuje link na Jágrův web, který nás má přimět k návštěvě jeho e-shopu.

Na fotce vidíme Jaromíra Jágra s mladou ženou, která mu připravuje snídani s propagovaným bio proteinem. Jaromíra Jágra pozná prakticky každý Čech, takže může uživatele snadno zaujmout. K propagaci navíc příspěvek používá stereotypní a sexualizované zobrazení ženy v reklamě: pohledná dívka připravuje sportovci snídaní. Fotka v nás může vyvolat pocit, že propagovaný výrobek je pro krásné a zdravé lidi, nebo z nás alespoň takové lidi udělá.

 

PROČ?

Příspěvek pravděpodobně vznikl, aby v nás vyvolal zájem o proteinový prášek, který vyrábí firma Jaromíra Jágra. Má nás přesvědčit o koupi, nebo alespoň vyvolat zájem o produkt či značku. Jedná se o neoznačenou reklamu, ze které má prospěch Jaromír Jágr a jeho společnost.

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.