Příběhy 20. století: Vyvlastnění

  • Příběhy 20. století: Vyvlastnění
  • Viktor Portel
  • 2019
  • 27 min.
  • 13—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. porozumět pojmu vyvlastnění a tomu, jak komunistický režim tento represivní prostředek používal
  2. pochopit pojem underground a jeho význam v době normalizace
  3. zamyslet se nad rolí justice a dalších podpůrných složek komunistického režimu

Manželé Chnápkovi měli za sebou coby chartisti složitá léta v disentu plná šikany a perzekucí ze strany státu a těsně před 17. listopadem 1989 se smiřovali s možností života v exilu. Soud totiž právě tehdy rozhodl o združstevnění jejich mlýna v obci Osvračín na Domažlicku. Už podruhé tak během jediné dekády přišli o svůj domov. Úřady jim už na začátku osmdesátých let vyvlastnili statek v Nové Vísce, kde se jim dařilo žít v relativní svobodě. Za koncerty zakázaných kapel se sem sjížděly až stovky lidí a vznikal tu undergroundový časopis Vokno. Úřadům byl ostrůvek volnosti trnem v oku a Chnápkovým se za jejich svobodomyslné aktivity mstil. Ani návrat k demokracii neznamenal prosazení právního státu a konec problémů s institucemi. Jak ukazuje film, komunistický režim nestál jen na absurdních zákonech nebo ideologii, ale přežívá v činech jednotlivců, kteří doposud sedí na rozhodujících místech úřadů včetně soudů a místních samospráv.

Doporučený věk

13—21 let

Tematický okruh

Moderní československé dějiny

Téma

Normalizace

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

"Hlavně se neodlišuj, nevyčnívej a nemysli!"

Aktivita / 45 minut / doporučený věk: 13-21 let

Žáci:

  •  seznamují se s dobou normalizace a běžným životem mladých lidí, jejich touhou po svobodě a vymanění se z uniformity
  • rozumí pojmu underground a jeho úloze v době normalizace
  • poznávají taktiky StB a možnosti, kterými režim disponoval, aby lidi držel v poslušnost

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • Co byla tzv. normalizace v Československu?
  • Co bylo hnutí hippies a jaký mělo ohlas v ČSSR? Kdo se označoval jako „mánička“?
  • Jak mohl režim legálně vyvlastnit majetek, který měl někdo v osobním vlastnictví?

Audiorozhovor se Silvestrou a Jaroslavem Chnápkovými

Audio / 20 minut

Rozhovor s s manželi Chnápkovými, protagonisty filmu Vyvlastnění:

  • Jak probíhalo združstevnění jejich mlýna? 
  • A co by vzkázali dnešním mladým lidem?

Natočeno v Osvračíně 25. června 2022

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Doprovodné a doporučené materiály

Debata o perzekuci v době normalizace s Adamem Drdou a chartistkou Silvestrou Chnápkovou

Debata s publicistou a dokumentaristou Adamem Drdou a chartistkou Silvestrou Chnápkovou se zaměřuje na perzekuci v době normalizace. Moderuje Karolína Koubová z Českého rozhlasu.

Úryvek z knihy Adama Drdy Převrácené životy

Příběh Silvestry a Jaroslava Chnápkových a jejich mlýna

Soudní dokument o vyvlastnění

Soudní obsílka informující o zahájení vyvlastňování usedlosti čp. 4 v Nové Vísce

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.