Kovyho mediální ring – 1. díl: KDO?

  • Kovyho mediální ring – 1. díl: KDO?
  • JSNS
  • Česká republika
  • 2019
  • 6 min.
  • titulky
  • 12—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. umět dohledat informace o tvůrci mediálního sdělení
  2. umět dohledat více informací o médiu, které sdělení publikovalo
  3. znát rozdíly mezi veřejnoprávními a soukromými médii

Média na nás chrlí denně nejrůznější sdělení. Kovy nechce být manipulován, a proto pátrá po tom, KDO je vytváří a KDO má kontrolu nad jejich šířením. Co známý youtuber udělá, když zjistí, že je pod článkem podepsán jen pseudonym? A mají všechna média svého vlastníka, nebo jen ta soukromá? Rozdíly mezi komerčními a veřejnoprávními médii shrnuje mediální odborník.

Po tomto pořadu můžete volně navázat na Mediální ring 2.

 

 U této lekce si můžete zapnout české titulky pro neslyšící.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Kdo je tajemný vedoucí kolotoče?

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • umějí u konkrétního mediálního sdělení dohledat, kdo je jeho autorem
  • si dokážou dohledat více informací o autorovi sdělení a o médiu, v němž bylo sdělení publikováno
  • přemýšlejí nad tím, kdo má kontrolu nad vznikem a šířením analyzovaného sdělení

AI jako mediální analytik

Aktivita s AI / 45 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • umí zadávat prompty, komunikovat s AI chatbotem a kriticky hodnotit jeho odpovědi
  • dokážou analyzovat mediální sdělení pomocí AI chatbota
  • si uvědomují omezené možnosti chatbota a chápou nutnost zapojení kritického myšlení a ověřování informací z různých zdrojů

Jak se ptát – 5 klíčových otázek

Informační texty

  • pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení

Tipy, jak na internetu nenaletět

Informační texty

Osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál.

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

📢NOVĚ: Učíme s filmem

  • tipy a doporučení
  • instruktážní videa
  • příručky
  • výukové plány

Přejít na lekci:

Distanční výuka

Aktivita pro online výuku

  • analýza zprávy podle klíčové otázky „KDO?”
  • posuzování důvěryhodnosti zprávy
  • esej na téma Pravda, nebo lež

Doprovodné a doporučené materiály

Vznik zpráv

Žádné zprávy nemohou nikdy zachytit všechny události, které se ten den staly. Novináři zohledňuji při výběru tzv. zpravodajské hodnoty.

Česká mediální krajina: Úvod do světa médií

První díl seriálu Česká mediální krajina prozrazuje, která média v ČR jsou nejsledovanější.

MediaRating Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky

Nezávislé hodnocení důvěryhodnosti českých médií na základě dodržování základních novinářských norem.

3. května - Mezinárodní den svobody tisku

Svoboda médií není samozřejmostí. Mezinárodní den svobody tisku je příležitostí si to připomenout.

Milníky českých médií 1989-2019

Nejvýznamnější události, které se v letech 1989-2019 v českých médiích odehrály.

SvětMédií.info – web k mediální výchově

Web se věnuje široké šíři témat od role médií ve společnosti přes fungování mediálních organizací až po reklamu, síťová média nebo bezpečnost na internetu.

Mediální rady

Mediální rady – Rada České televize, Rada Českého rozhlasu, Rada České tiskové kanceláře – mají důležitou roli v kontrole činnosti médií veřejné služby. Jak pracují, kdo v nich zasedá?

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Vznik pořadu Kovyho mediální ring byl financován ze zdrojů Operačního programu Praha - pól růstu ČR, číslo projektu CZ.07.4.68/0.0/0.0/16_037/0000347.